Saturday, December 24, 2011

Animasi tradisional

Apakah  animasi tradisonal?
Animasi tradisional juga dikenali sebagai animasi cel atau animasi yang dihasilkan dengan tangan iaitu setiap proses melibatkan tangan.Animasi tradisional merupakan  proses yang digunakan untuk filem-filem animasi yang paling lama iaitu pada abad ke-20.Bingkai individu filem animasi tradisional adalah gambar-gambar lukisan, yang mula-mula dilukis di atas kertas. Untuk mencipta ilusi pergerakan, setiap lukisan berbeza sedikit daripada yang sebelumnya. Lukisan yang animator dikesan atau salinan ke helaian  telus yang dipanggil cels, yang dipenuhi dengan cat dengan warna-warna yang diberikan atau nada di sebelah yang bertentangan dengan lukisan garisan. Cels ciri-ciri yang lengkap gambar satu demi satu ke filem filem terhadap latar belakang dicat oleh kamera.


Proses animasi cel tradisional menjadi usang pada awal abad ke-21. Hari ini, lukisan animasi dan latar belakang sama ada diimbas ke dalam atau dikeluarkan terus ke dalam sistem komputer. Pelbagai program perisian yang digunakan untuk warna lukisan dan simulasi pergerakan kamera dan kesan. Sekeping akhir animasi keluaran kepada salah satu daripada beberapa media penyampaian, termasuk filem mm tradisional 35 dan media seperti video digital yang baru. "Melihat" animasi cel tradisional masih dikekalkan, dan kerja-kerja animator watak 'kekal pada dasarnya sama sejak 70 tahun yang lalu. Sesetengah pengeluar animasi telah menggunakan istilah "tradigital" untuk menggambarkan animasi cel yang menggunakan teknologi komputer yang banyak.



Contoh filem ciri animasi tradisional termasuk Pinocchio (Amerika Syarikat, 1940), Animal Farm (United Kingdom, 1954), dan Akira (Jepun, 1988). Tradisional filem-filem animasi yang dihasilkan dengan bantuan teknologi komputer termasuk The Lion King (US, 1994) Sen to Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away) (Jepun, 2001), dan Les Triplettes de Belleville (2003).
Animasi Penuh merujuk kepada proses menghasilkan filem-filem yang berkualiti tinggi secara tradisional animasi, yang kerap menggunakan lukisan terperinci dan pergerakan munasabah. Filem animasi sepenuhnya boleh dilakukan dalam pelbagai gaya, dari kerja-kerja yang lebih realistik animasi seperti yang dihasilkan oleh studio Walt Disney (Beauty dan Beast, Aladdin, Lion King) kepada gaya yang lebih 'cartoony' orang-orang yang dihasilkan oleh Warner Bros animasi studio. Banyak ciri-ciri animasi Disney adalah contoh animasi penuh, yang bukan Disney kerja-kerja seperti Secret of NIMH (AS, 1982), Giant Besi (US, 1999), dan Nocturna (Sepanyol, 2007).

Animasi terhad melibatkan penggunaan lukisan yang kurang terperinci dan / atau lebih digayakan dan kaedah pergerakan. Yang dipelopori oleh artis-artis di Productions American studio Amerika Syarikat, animasi terhad boleh digunakan sebagai satu kaedah ungkapan seni digayakan, seperti dalam Gerald McBoing Boing (US, 1951), Yellow Submarine (UK, 1968), dan banyak anime yang dihasilkan di Jepun. Kegunaan utamanya, bagaimanapun, telah menghasilkan kandungan animasi kos efektif untuk media seperti televisyen (kerja Hanna-Barbera, Filmation, dan lain-lain studio animasi TV) dan kemudian internet (kartun web).
Rotoscoping adalah satu teknik, dipatenkan oleh Max Fleischer pada tahun 1917, di mana animator mengesan pergerakan hidup-tindakan, bingkai oleh bingkai. Filem sumber yang boleh secara langsung disalin dari menggariskan pelakon 'ke dalam lukisan animasi, seperti dalam Lord of the Rings (US, 1978), atau digunakan dengan cara diolah dan ekspresif, seperti dalam Life bangun (US, 2001) dan A Scanner gelap(US, 2006). Beberapa contoh lain adalah seperti berikut: Bomba dan Ice (USA, 1983) dan Heavy Metal (1981).
Live-action/animation adalah satu teknik, apabila menggabungkan watak-watak yang ditarik tangan ke tembakan tindakan secara langsung. Salah satu yang lebih awal menggunakan ia Koko the Clown apabila Koko telah diambil lebih rakaman tindakan hidup. Contoh-contoh lain termasuk Siapa yang frame Roger Rabbit? (USA, 1988), Space Jam (USA, 1996) dan Osmosis Jones (USA, 2002).

Stop motion/
Hentikan gerakan


Animasi stop-gerakan duit syiling bergerak
Rencana utama: gerakan Stop
Stop-gerakan animasi yang digunakan untuk menggambarkan animasi yang dicipta oleh fizikal memanipulasi objek sebenar dunia dan mengambil gambar mereka satu frame filem pada bila-bila masa untuk mewujudkan ilusi pergerakan. Terdapat banyak jenis animasi stop-usul, biasanya dinamakan selepas jenis media yang digunakan untuk membuat animasi. Perisian komputer secara meluas yang ada untuk mewujudkan jenis ini animasi.
Animasi boneka biasanya melibatkan angka boneka stop-usul berinteraksi antara satu sama lain dalam persekitaran yang dibina, berbeza dengan interaksi dunia sebenar dalam animasi model. Boneka umumnya mempunyai dalam angker mereka untuk memastikan mereka masih dan mantap serta memaksa mereka untuk bergerak pada sendi tertentu. Contohnya termasuk The Tale of Fox (Perancis, 1937), The Nightmare Sebelum Krismas (AS, 1993), Bride mayat (US, 2005), Coraline (AS, 2009), filem-filem Jiří Trnka dan siri TV Robot Chicken ( Amerika Syarikat, 2005-sekarang).
Puppetoon, yang dicipta menggunakan teknik yang dibangunkan oleh George Pal, filem-filem animasi boneka yang lazimnya menggunakan versi yang berbeza daripada boneka bagi kerangka yang berbeza, dan bukannya hanya memanipulasi satu boneka yang sedia ada.